Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Jak komunikować się z klientem?

Aby skutecznie sprzedawać należy komunikować się z klientem w taki sposób, aby go przekonać do towarów lub usług, jakie mamy do zaoferowania.

Zobacz także:

Słowa kluczowe:

Każda sytuacja, której staramy się kogoś przekonać wiąże się z koniecznością wykorzystania skutecznych narzędzi, jakim jest miedzy innymi perswazja. Nie powinna być ona jednak agresywna, stosowana w taki sposób, żeby klient czuł się niemal zmuszony do kupna, lecz w taki sposób, aby uwierzył, że oferowany przez nas produkt jest mu potrzebny. Każdy sprzedawca powinien wykazywać inicjatywę. Nie powinien jedynie słuchać tego, co klient ma do powiedzenia, tylko próbować postawić się w jego sytuacji i zastanowić, czy można mu zaproponować własne rozwiązania. Należy aktywnie słuchać tego, co ma do powiedzenia klient próbować proponować sposób, w jaki może on poprawić swoją sytuację. Jeżeli zaproponujemy mu lepsze rozwiązanie niż to, o którym myślał na wstępie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zyskamy stałego klienta. W takiej sytuacji korzyści będą obopólne. Cennymi umiejętnościami w tym procesie są miedzy innymi:

  • nawiązanie kontaktu z klientem, a potem obsługa klienta. Można tu zastosować techniki dopasowania, dzięki czemu będziemy mieli możliwość sprawić, że osoba, z którą będziemy rozmawiać będzie nam ufała, przez co stanie się bardziej podatna na perswazyjne działania. Umiejętność dopasowania się do stylu bycia klienta jest jedną z najważniejszych zasad, o jakich powinien pamiętać sprzedawca. Komunikacja między nim a klientem będzie funkcjonować prawidłowo, jeżeli różnice między tymi osobami nie będą zbyt duże. Najprościej mówiąc chodzi tutaj o porozumiewanie się na tych samych falach. Należy być wyczulonym na to, do jakiej osoby się zawracamy i dopasowujemy do niej swoje zachowanie. Za każdym razem, gdy spotkamy się z klientem, trzeba przeanalizować, z jakim typem człowieka mamy do czynienia.

  • Kolejnym krokiem jest określenie hierarchii wartości klienta, przez co dowiemy się, co jest dla niego ważne i czego potrzebuje. Dzięki temu będziemy mogli dobrać odpowiednie argumenty, które go przekonają. Jeżeli potrafimy rozróżnić czy klient jest wzrokowcem czy słuchowcem możemy zastosować inną równie bardzo skuteczną sztuczkę. W przypadku wzrokowca z pewnością zadziała, jeśli do naszych argumentów dołączymy rysunek na podstawie, którego przedstawimy mu ofertę, osoba, która bardziej lubi słuchać z pewnością ulegnie argumentom w postaci barwnego,  przedstawienia oferty słownie.
  • Należy pamiętać również o tym, że klient ma zawsze rację. Powinniśmy zgadzać się z jego opiniami oraz poglądami. Jeżeli mu zaprzeczymy może się zdarzyć, że w jednej chwili zostanie zerwane porozumienie, które do tej pory udało nam się nawiązać. Nawet, jeśli się z nim nie zgadzamy, nie powinniśmy mu dać tego do zrozumienia. Powinniśmy znaleźć, chociaż jedną kwestię, z którą będziemy się z nim zgadzać, która będzie nas łączyć.
  • Określenie metaprogramu, czyli określenie i uogólnienie tego jak w danym momencie klient odbiera oraz przetwarza informacje, które mu przekazujemy. To również wpływa na łatwiejszy dobór odpowiednich argumentów. Wyróżnić można kilka typowych metaprogramów typowych dla poszczególnych osób:

 

Metaprogram

Cechy charakterystyczne

Sposób komunikacji

KU

Osoby mające metaprogram KU, to takie, które mają cele i marzenia, do których dążą. Często nie zwracają oni uwagi na możliwość wystąpienia problemów.

W przypadku klienta KU powinniśmy podkreślać, w jaki sposób skorzystanie z naszej oferty pomoże w realizacji jego celów i marzeń.

OD

Osoby OD, to takie, które przed czymś uciekają. Osoby takie łatwo dostrzegają problemy.

W przypadku klienta OD warto podkreślać, od jakich nieszczęść uda mu się uciec dzięki naszemu produktowi.

JA

Osoby mające metaprogram Ja działają przede wszystkim przez pryzmat własnej osoby. Podejmując jakieś decyzje zastanawiają się najpierw, co z danej decyzji wyniknie bezpośrednio dla nich.

Osobie takiej należy przede wszystkim przedstawić korzyści, jakie odniesie ona osobiście z naszej oferty.

INNI

Osoby mające metaprogram Inni w pierwszej kolejności zwracają uwagę na innych, ich odczucia i zachowania.

Osobie o tym metaprogramie należy pokazywał, jakie korzyści odniosą bliscy klienta, po skorzystaniu z oferty.

Autorytet Zewnętrzny

Osoby o autorytecie zewnętrznym potrzebują, aby ktoś potwierdzał słuszność ich decyzji. Osoby takie często radzą się innych, zbierają informacje w otaczającym ich świecie i opierają się na nich przy podejmowaniu decyzji.

W przypadku takiej osoby należy jej pokazywać, że nasza firma ma wieloletnie doświadczenie (więc jest autorytetem na rynku ), że my  sami pracujemy w tej branży od wielu lat, podpisaliśmy setki umów, z których klienci są niezwykle zadowoleni.

Autorytet Wewnętrzny

Osoby o autorytecie wewnętrznym w większym stopniu polegają na sobie. W pierwszej kolejności podejmują decyzje według własnego odczucia, co jest dla nich najlepsze.

Osobie o autorytecie wewnętrznym, tak trzeba przedstawić ofertę, aby ona sama uznała, że warto nawiązać współpracę z naszą firmą. Jeżeli powołamy się na wiedzę, inteligencję i doświadczenie klienta z pewnością sprzedamy produkt.

Ogół

Osoby, które myślą w sposób bardziej ogólny, generalizując. Dla nich liczy się możliwość spojrzenia na daną sytuację w taki sposób, aby móc ją w całości objąć.

Osobie nastawionej na ogół, należy przedstawić całościową wizję oferty, nie wchodząc za bardzo w szczegóły.

Szczegół

Osoby, które wolą wchodzić w szczegóły i detale. Zamiast ogólnych informacji na jakiś temat, szukają informacji szczegółowych.

W tym przypadku należy skupić się na tych szczegółach oferty, które najbardziej interesują klienta.[1]

 

Podstawową zasadą, która obowiązuje w komunikacji z klientem jest unikanie nieporozumień tak długo, jak to tylko możliwe. Nieporozumienia psują atmosferę. Jedno zdanie, które klient opacznie zrozumie może prowadzić do tego, że poczuje się poszkodowany. Często zdarza się, że klient zdaje się coś rozumieć, choć w rzeczywistości tak nie jest. Prawdopodobnie nie chce zostać odebrany jako mało pojętny. Aby uniknąć nieporozumień, sprzedawca powinien wyrażać się precyzyjnie i rzeczowo. W swoich wypowiedziach lepiej jest używać krótkich zdań, niż długich, nasyconych zbędnymi informacjami.

Ważną sprawą jest również używanie takiego języka, który klient będzie w stanie zrozumieć. Nie zawsze możemy mieć świadomość poziomu kompetencji klienta, dlatego sprzedawca nie powinien używać zbyt wielu fachowych terminów. Niektóre osoby robią to, ponieważ albo nie rozumieją, jak trudnych słów używają, albo chcą pokazać, swoją kompetencję. Zgodnie  z zasadą starożytny filozofa Arystotelesa powinniśmy myśleć, jak mędrzec, a mówić jak prosty człowiek.  Dobrze jest upewniać się, czy klient rozumie, co do niego mówimy. Dlatego w czasie rozmowy warto, zapytać go, czy wszystko zrozumiał. Klient często nie chce sam pytać, aby nie pokazać, że się na czymś nie zna. Jeżeli jednak poruszymy jakąś kwestię, pokażemy, że zadawanie pytań jest uzasadnione, klientowi łatwiej będzie przyznać się, że czegoś nie zrozumiał.

Aby dodatkowo wzmocnić pozytywną komunikację, można klienta za coś pochwalić, komplementować jego ubranie, to, że dokonał dobrego wyboru, kupując wcześniej produkt.

 

W DZISIEJSZYCH CZASACH OBSŁUGA KOMPUTERA TO PODSTAWA PRAKTYCZNIE W KAŻDEJ BRANŻY. SZCZEGÓLNIE W PRACY HANDLOWCA PRZYDAJE SIĘ TWORZENIE FORMULARZY, TABELEK, CZY ZESTAWIEŃ PODSUMOWUJĄCYCH OBROTY W DANYM MIESIĄCU.


JEŚLI MASZ PROBLEM Z OBSŁUGĄ KOMPUTERA POLECAMY KURSY KOMPUTEROWE.

 


[1] Zasoby internetowe  http://sprzedaz.org/content/view/95/53/ , 01.04.2012

 

KH