Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Jak pozyskać klienta?

Niezmiernie ważnym elementem podczas działalności każdej firmy jest nie tylko utrzymywanie przy swojej ofercie dotychczasowych klientów, ale również zdobywanie nowych.

Zobacz także:

Słowa kluczowe:

Możemy znaleźć kilka niezawodnych sposobów, które odpowiednio użyte staną się znakomitym narzędziem służącym do wzbudzenia zainteresowania naszymi produktami lub usługami.

  • Pierwszym z ważnych elementów jest odpowiednia komunikacja. Należy odpowiednio sprecyzować cel komunikacji, czyli to, co chcemy przekazać klientowi, czyli to, ze akurat nasz produkt będzie dla niego najlepszy. Badania dowodzą, że wpływ emocji na decyzje podejmowane przez klienta jest bardzo ważny. Odwoływanie się wyłącznie do intelektu nie powoduje takich rezultatów jak byśmy tego oczekiwali. Poznanie potrzeb klienta spowoduje, że będziemy mogli użyć najbardziej odpowiednich argumentów, które najbardziej trafią do rozmówcy i spowodują podjęcie przez niego oczekiwanej przez nas decyzji. Bycie przekonującym to wzbudzenie w umyśle klienta pozytywnej postawy wobec prezentowanej oferty. Często bycie przekonującym wielu osobom kojarzy się z pewną formą zachowania, która polega między innymi na wychwalaniu oferowanych produktów lub usług, jak również stosowaniu wyzwalaczy uległości, czyli technik, które zakładają brak refleksji klienta, wielowątkowej rozmowie o wspólnych zainteresowaniach, budowaniu pozytywnego kontekstu emocjonalnego, czy dynamicznej autoprezentacji. Taki sposób oddziaływania jest stosowny, jeśli prowadzi do wzbudzenia pozytywnej i silnej postawy. Uzyskany w taki sposób efekt jest chwilowy i dosyć szybko zostaje zatarty pod wpływem bardziej kompetentnego działania konkurencji. Skuteczna perswazja polega zarówno na dostarczaniu argumentów, ale też stwarzaniu warunków, w których klient będzie miał możliwość zastanowić się nad ofertą. Opanowanie technik ukierunkowanych na osiągnięcie takiego celu jest w tym wypadku priorytetem. Ludzi niezmiernie ciężko jest nakłonić do refleksji. Analiza odbieranych przez nich treści jest najczęściej powierzchowna.
  • Należy pozwolić się zauważyć i odnaleźć. Skuteczna reklama i marketing pozwoli nam dotrzeć do szerokiej grupy osób, które mogą być zainteresowane tym, co mamy do zaoferowania. Istnieje wiele możliwości reklamy. Może to być reklama w mediach, telewizji, prasie oraz radio, ale również w postaci ulotek, listów wysyłanych poczta wprost do odbiorcy, a także dużych billboardów, czy też tablicy informacyjnej, która mieścić się będzie w pobliżu firmy oraz w najbardziej uczęszczanych częściach miasta. Każdy z tych wariantów ma zarówno wady jak również zalety, co zostało przedstawione w tabeli poniżej. Aby jednak reklama była skuteczna, musi spełniać wiele warunków. Przede wszystkim powinna być skierowana do konkretnej grupy docelowej. Sprecyzowanie grupy docelowej ułatwi pracę nad ofertą firmy. Dlatego należy ustalić czyje potrzeby w największym stopniu zaspokajane są przez firmę i do kogo skierowana jest oferta, kto z niej najchętniej korzysta. Jeśli odnajdziemy odpowiedzi na powyższe pytania będziemy wiedzieć, w jaki sposób najbardziej właściwie zaprezentować nasz produkt lub usługę.

 

Medium

Zalety

Wady

Telewizja

Dociera do bardzo szerokiej grupy widzów, wykorzystuje obraz, druk, dźwięk i efekty ruchu; może docierać do specyficznej grupy widzów

Wysoki koszt przygotowania i emitowania reklam; krótki czas oddziaływania przekazu; trudności

w wypadku złożonej informacji

Radio

Może docierać do wybranej grupy słuchaczy; reklamy mogą być dostarczane szybko z wykorzystaniem z dźwięku oraz humoru  

Brak efektu wizualnego; krótki czas oddziaływania przekazu: trudności w wypadku złożonej informacji

Czasopisma

Może dociera do wybranej grupy czytelników, bogactwo

wykorzystanych kolorów, długi czas oddziaływania reklam, reklamy mogą być odbierane i zapamiętywane, można wysyłać złożone informacje

Długi czas potrzebny na

zamieszczenie reklamy,

ograniczona kontrola miejsca

reklamy, względnie wysoki koszt, konkuruje o uwagę z innymi informacjami czasopisma

Gazety

Doskonałe pokrycie rynków

Lokalnych, reklamy mogą być często zamieszczane i zmieniane, mogą też być lepiej zapamiętywane, można wysyłać złożone informacje

Reklamy konkurują o uwagę z innymi informacjami w gazecie, nie ma możliwości kontroli miejsca reklamy na stronie, krótki czas     życia reklamy, trudno wybrać docelowych odbiorców

Poczta

Najlepiej trafia do wybranej grupy odbiorców, bardzo elastyczna, reklama może być łatwo zapamiętana.

Względnie wysoki koszt odbiorcy, który często traktuje takie listy jak śmieci,  brak konkurencji pod względem edycji

Billboardy

Niski koszt, nastawienie na rynek lokalny, duża widoczność, możliwość powtórnych kontaktów

Przekaz musi by krótki i jasny, niska selektywność odbiorców, krytykowana ze względu na zagrożenie dla ruchu drogowego[1].

 

  • W dzisiejszym świecie, jeśli nie jesteśmy obecni w internecie to nie istniejemy. Dlatego strona internetowa pomoże zwiększyć możliwości pozyskiwania nowych klientów. Nie tylko dzięki temu, że przedstawimy im swoje produkty, ale również damy możliwość dokonywania zakupów on- line. Dodatkowo można zastosować reklamę w postaci banerów. Marketing internetowy, pozwala również na kontrolę efektów reklamy poprzez możliwość ich monitoringu i ciągłe kontrolowanie o poziomu skuteczności, jaki ona osiąga. Jeżeli skorzystamy z pozycjonowania strony będziemy mieli gwarancje, że znajdzie się ona wśród najczęściej oglądanych oraz odwiedzanych stron poprzez użytkowników internetu.
  • Public relations, czyli umiejętność dotarcia firmy do klientów. W przeciwieństwie do reklamy w tym wypadku nie stosuje się metod polegających na zachwalaniu produktu, lecz na kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy na podstawie przekazywania otoczeniu prawdziwych informacji dotyczących jej działalności. Ma to wpływ na to, ze potencjalni klienci polubią organizacje i nabiorą do niej zaufania. Istotą public relations jest wiarygodna i prawdziwa informacja. Konsumenci, którzy chcą znaleźć informację na temat organizacji sięgają coraz częściej do niezależnych źródeł. Często bardziej niż reklamie ufają informacjom, których dostarczają media. Zadaniem specjalistów zajmujących się PR jest sprawić, żeby do klientów docierały treści, które tworzą pozytywny wizerunek firmy, umożliwiający jej realizację swojej misji i polityki.
  • Programy lojalnościowe dla stałych klientów, dzięki którym będą oni zachęcać do naszej usługi lub produktów swoich znajomych. Programy lojalnościowe to coraz bardziej popularne narzędzie, które swoją wielkością i kosztem dostosowuje się do wielkości przedsiębiorstwa, przez które jest wykorzystywane. Jeżeli program lojalnościowy będzie obsługiwał jeden lub kilka małych sklepów to jego koszt adekwatnie niski. Dzięki temu każda firma ma możliwość skorzystać z niego, choć jeszcze wiele osób podchodzi do niego sceptycznie wiążąc go niesłusznie bardziej ze stratami niż z zyskami z tego sprawy.
  • tworzenie programów rabatowych. Nie tylko jest to sposób do zachęcenia klientów, ale również kontynuowania korzystania z oferty, przez co firma wiele zyska w przyszłości.

Reasumując ważne jest nie tylko zdobyć nowych klientów, ale również ich utrzymać. Nie jest to łatwe jednak przy odrobinie wiedzy i wysiłku każdy przedsiębiorca ma możliwość to osiągnąć. Sposobów pozyskiwania klientów jest wiele i zależą one zarówno od strategii firmy, jak również aktywności oraz kreatywności samego sprzedawcy to, co jest w przypadku takiego rodzaju pracy strategiczne, to konieczność samodzielnego zadbania o to, by klienta zainteresować swoją ofertą, a także go odnaleźć.

 



[1] K. Przybyłowski, „Marketing”, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 1998

 

KH